Вентиляція підземних паркінгів: нюанси проєктування та особливості обладнання

Велике місто — це постійний брак простору. Воно збільшується, але будь-який населений пункт має свої межі. Саме тому наші будинки зростають вгору, а іноді вглиб.
Автостоянки під землею — оптимальний варіант розміщення паркувальних місць у мегаполісі. Урбаністи, міські чиновники справедливо зазначають, що автомобілі повинні займати не тротуари, узбіччя вулиць та подвір’я, а організовані паркінги, бажано, підземні.
Будівництво підземного паркінгу має чимало нюансів, які треба врахувати при проєктуванні. Розглянемо, яка вентиляція забезпечує хороші умови для зберігання авто та комфорт водіям. 

Підземний паркінг: проблеми простору та завдання вентиляції

Будь-яке підземне приміщення буде програвати за якістю простору наземному, проте проєктувальники мають приймати всі виклики. 

Перша проблема вентиляції підземного паркінгу — відсутність хорошого природного припливу повітря та витяжки. В рідкісних випадках у проєкті вдаються до організації змішаної системи, з комбінацією природної та механічної вентиляції — наприклад, якщо паркінг має один-два яруси. Найчастіше ж, встановлюється механічна система. 
Друга проблема — інтенсивне накопичення у просторі паркінгу шкідливих газоподібних речовин, у тому числі CO2, вихлопних газів. Забруднене повітря потрібно обов’язково витягувати, при цьому постачати всередину свіже та чисте.
Третя проблема — підтримка оптимальної вологості повітря. За певних показників автомобілі, які знаходяться на паркінгу, можуть псуватися. Волога пошкоджує машини, стіни, провокує виникнення цвілі, грибка, іржі.
Щоб розв'язувати ці проблеми вентиляція повинна виконувати наступні завдання:

  • забезпечувати прийнятний повітрообмін
  • видаляти небезпечні речовини, забезпечуючи прийнятну їхню концентрацію у повітрі
  • підтримувати оптимальний рівень температури та вологості
  • забезпечити дотримання екологічних норм
  • запобігти пожежонебезпечним ситуаціям

Державні будівельні норми щодо проєктування підземних гаражів

Зараз Державні будівельні норми, у тому числі ті, що стосуються паркінгів, переглядаються. Проте зміни частіше стосуються правил розміщення самих об’єктів, а не їхнього оснащення.

При проєктуванні підземних паркінгів враховуються ДБН В.2.3-15:2007 Споруди транспорту, Автостоянки і гаражі для легкових автомобілів.Згідно з цим документом у підземних гаражах системи вентиляції (у тому числі протидимна) та повітряного опалення повинні влаштовуватися для кожного поверху окремо. Не допускається прокладання повітропроводів через інший поверх. 
Фільтри, глушники в системах вентиляції, кондиціонування та повітряного опалення не повинні містити горючих матеріалів і рідин. 

У гаражах закритого типу передбачають встановлення приладів для виміру концентрації вуглекислого газу і відповідних сигнальних приладів з контролю забруднюючих речовин, які встановлюються у приміщенні із цілодобовим чергуванням персоналу, та автоматичне включення припливно-витяжної вентиляції від цих сигналізаторів. 

На повітропроводах припливної та витяжної вентиляції у місцях перетинання ними протипожежних перешкод встановлюють вогнезатримуючі клапани з межею вогнестійкості не менше ЕІ 60, забезпечені автоматичним, дистанційним та місцевим керуванням. 
Витяжні вентиляційні шахти з приміщень підземних гаражів, які розміщуються під житловими та громадськими будинками, проїздами та майданчиками в середині квартальної забудови потрібно виводити на висоту не менше ніж 2 метри вище над рівнем даху найвищої будівлі прилеглої забудови. 
Для таких гаражів об'єм припливного повітря потрібно передбачати на 20% менше об'єму повітря, що видаляється. 

Витяжні вентиляційні шахти з приміщень підземних гаражів, які розміщуються під проїздами, дорогами, площами та майданчиками за межами житлового кварталу, повинні передбачатись заввишки не менше ніж 3 метри над рівнем землі та розміщуватись на відстані не менше ніж 15 м від вікон житлових і громадських будинків, дитячих ігрових та спортивних майданчиків і місць відпочинку населення. 

Як створити вентиляцію на підземному паркінгу?

Проєктувальники підземних паркінгів керуються завданням на проєктування, державними нормами та стандартами. 

При складанні проєкту вентиляції враховується:

  • кількість рівнів
  • число паркомісць
  • режим експлуатації підземної автостоянки
  • схеми руху транспорту, розташування паркомісць
    процентне співвідношення кількості виїздів і заїздів в годину пік до числа паркувальних місць (для теплої та холодної пори року)
  • середній час руху автомобіля по території паркінгу
  • розташування аварійних виходів, пандусів, ліфтових шахт, рампи тощо 
  • умови для підключення до інженерних мереж

На закритих паркінгах влаштовується механічна припливно-витяжна вентиляція. 
Система повинна бути повністю автономною, тобто не бути частиною загальної системи повітрообміну цієї будівлі.

Розрахунок кратності повітрообміну паркінгу відбувається за формулою 

V = n · V,  де n — кратність повітрообміну, V — об'єм приміщення стоянки.
Мінімальна допустима кількість повних циклів зміни повітря — не менше ніж 4 за добу.

Розрахунок необхідної кількості повітряних мас роблять за формулою V = k · V (CO)
k
— параметр часу перебування людей на стоянці, V (СО) — кількість чадного газу на метр кубічний на годину. Чим довше людина перебуває на стоянці, тим більше величина коефіцієнта k.

Розрахунок задимленості відбувається за формулою V (CO) = C1 · (20 + 0.1 · L1) + 0.1 · C2 · L2
C1
— кількість паркомісць, L1 — середня відстань руху автомобіля на паркінгу, C2 — загальна кількість машин, L2 — середня відстань між автомобілями.

Вентиляційне обладнання для паркінгів

Припливне та витяжне обладнання Aerostar використовується для підземних автостоянок, гарантуючи безпечні та комфортні умови.
Так, наприклад, шість витяжних установок GreenStr встановлені на паркінгу ЖК “Лебединий” у Києві.

GreenStr — повітрооброблююча установка, яка ефективно видаляє забруднене повітря та подає чисте, при цьому скорочує енергоспоживання завдяки використанню рекуператорів та енергоефективним комплектуючим.
Стандартний модельний ряд представлений десятьма типорозмірами, таким чином ви можете підібрати оптимальне обладнання для ваших потреб.
Рекуперація дозволяє суттєво заощаджувати ресурси, спрямовуючи частину тепла, що виводиться, для обігріву.
Матеріал корпусу GreenStr з антикорозійним покриттям стійкий проти несприятливих умов навколишнього середовища.
Серед додаткових опцій доступних при замовленні: нестандартне проєктування, інспекційні вікна, які дозволяють оглядати агрегат, фарбування у будь-який колір RAL. 
Також для підземних паркінгів Aerostar пропонує клапани димовидалення та вогнезахисту.
Клапани FPD призначені для монтажу у вентиляційних повітроводах для перешкоджання поширення пожежі та продуктів горіння з одного приміщення в інше, шляхом перекриття повітропроводів згідно з відповідними нормами та стандартами. 
За функціональним призначенням використовуються згідно з вимогами СНиП 2.04.05, ДБН В.1.1-7 в системах опалення, вентиляції та кондиціонування повітря в приміщеннях цивільних і промислових споруд і будівель, в системах аварійної протидимної вентиляції, для видалення диму при пожежі з метою забезпечення евакуації людей з приміщень або споруд на початковій стадії пожежі, яка виникла в одному з приміщень.
Він доступний у двох модифікаціях. Нормально відкритий (вогнезатримання) клапан закривається під час пожежі, блокуючи розповсюдження вогню і продуктів горіння по вентиляційних каналах. Нормально закритий (димовий) клапан відкривається при пожежі. Використовується в системах припливної та витяжної протидимної вентиляції.
Випускаються з межею вогнестійкості 120 хвилин.
Корпус клапана виконано з якісної оцинкованої сталі. У поворотній лопатці використовується вогнестійкий матеріал. 
Повітряні клапани димовидалення SED випускаються згідно ТУ У 26.35851853-003: 2013 і мають сертифікат відповідності, зареєстрований в реєстрі системи сертифікації УкрСЕПРО №UA1.166.0009381-14.
Клапани за функціональним призначенням можуть використовуватися згідно з вимогами СНиП 2.04.05, СНиП 2.01.02 у системах аварійної протидимної вентиляції для видалення диму під час пожежі з метою забезпечення евакуації людей з будівлі на початковій стадії пожежі, яка виникла в одному з приміщень.
Призначені для установки в отворах огороджувальних конструкцій димових каналів, в системах димовидалення з поверхових коридорів, холів на шляху евакуації в житлових, громадських, адміністративно-побутових і промислових багатоповерхових будівель згідно СНиП 2.08.01, СНиП 2.08.02 і СНиП 2.09.04, а також на відгалуженнях повітроводів.
Корпус і лопатка клапана виконані з оцинкованого сталевого листа.
Такі клапани стоять на паркінгу ЖК “Лікоград” у Голосіївському районі Києва.

Обрати оптимальний варіант обладнання допоможуть менеджери Aerostar. Телефонуйте: +38 (044) 35 121 35

Цей веб-сайт використовує файли cookie з функціональних, зручних та статистичних причин. Якщо ви приймаєте використання файлів cookie, натисніть кнопку "Я згоден". Політика конфіденційності та захисту персональних даних.