Вентиляція в школах

Вентиляція у школах — проблемна тема у сучасних українських реаліях. 90% шкільних будівель в Україні збудовані понад 30 років тому, і вентиляційні системи в них далекі від досконалості. 
Практично цілий рік мікроклімат в освітніх закладах погіршується через вплив різних факторів.
Взимку опалення суттєво знижує відносний рівень вологості. Пересушене повітря сприяє поширенню вірусів, збільшується захворюваність на грип та інші респіраторні хвороби. 
Зимові провітрювання, які вимушено практикуються у школах без примусової вентиляції, призводять щонайменше до тепловтрат. У гіршому випадку — провітрювання викликає протяги, від яких страждають і діти, і дорослі. 
Влітку у кондиціонованих приміщеннях не відкриваються вікна, через це кількість кисню у повітрі, яким дихають діти, зменшується з кожною годиною. 

Якщо кондиціонери не встановлені — то у відкриті вікна разом із не завжди чистим повітрям потрапляє пил, комахи, пилок тощо.
Потрібно пам’ятати: якісне повітря з достатнім рівнем кисню вкрай необхідне,  оскільки воно забезпечує нормальну активність мозку та міцний імунітет.  
Якою повинна бути вентиляція в освітньому закладі?

Вентиляція у школі: вимоги ДБН

Вимоги до температури у приміщеннях та повітрообміну викладені у ДБН В.2.2-3:2018 Заклади освіти. Будинки і споруди — ці норми діють з 1 вересня 2018 року.
Для класних приміщень перших-четвертих класів розрахункова температура має становити 20°C, для класів, навчальних кабінетів, лабораторій середньої школи — 18°C. Кратність повітрообміну — 16 м³/год на людину.
Для кабінетів інформатики — 20°C, кратність повітрообміну на приплив та витяжку — 3. Для майстерень, читальних залів, художніх студій, музичних класів, актових залів, фізкультурних залів — 18°C. Кратність повітрообміну для спортивних залів — не менше ніж 80 м³/год, для інших приміщень — 20 м³/год на 1 людину.
Для навчально-тренувальних басейнів у школах — 27°C, для басейнів навчання плаванню — 30°C. 
У вчительській, кабінетах гуртків, адміністрації, логопеда, психолога — 18°C. У медичному кабінеті — 22°C. Кратність повітрообміну — не менше ніж 20 м³/год.
У роздягальнях при фізкультурних залах — 22°C, у туалетах — 20°C.
Температура у вестибюлях, гардеробних, обідніх залах їдалень — 16°C.
Кратність повітрообміну — 16 м³/год на 1 людину.

Згідно з ДБН В.2.2-3:2018 приплив свіжого повітря в навчальні приміщення та витяжку з них передбачають припливно-витяжними установками. Теплоту витяжного повітря рекомендовано використати для підігріву припливного — тобто, облаштовується система рекуперації.
За певних умов дозволяється подавання повітря через верхні фрамуги вікон: у навчальні приміщення до 20 осіб; у приміщення до 30 осіб, якщо нормативна температура — 18°C або більше; у закладах загальної середньої освіти, де навчається не більше ніж 150 осіб. 
Якщо повітря подається через верхні фрамуги вікон, витяжна вентиляція проєктується з природним спонуканням з розрахунку однократного обміну за годину.
Окремі системи витяжної вентиляції передбачають для лабораторій та навчальних майстерень, читальних, актових, фізкультурних залів, басейнів, їдальні, медпунктів, санвузлів. 
Системи опалення проєктують зі змінним тепловим режимом, що дає можливість регулювати тепловий потік, залежно від погодних умов. Опалювальні прилади оснащують автоматичним регулятором температури у приміщенні.

Вентиляційне обладнання для шкіл: параметри вибору

Як правило, встановлення вентиляційних установок на кожен клас є недоцільним. Раціонально встановити потужні агрегати на кожному крилі або поверсі, а лінії повітропроводів розподіляти між класами. 
Також у школах можуть використовуватися припливні або витяжні вентилятори, які нагнітають або витягують повітря із приміщення.
При виборі вентиляційного обладнання враховуються допустимі показники температури повітря (16-22°C), вологості повітря (30-65%), вмісту вуглекислого газу (до 1 літра на 1 м³).
Також у процесі проєктування враховуються базові чинники:

  • розташування будівлі;
  • кількість учнів та викладачів;
  • наявність спеціального обладнання у школі;
  • тип приміщень та їх кількість;
  • параметри обладнання — освітлювального та іншого.

Який тип обладнання може використовуватися? Для закладів, де навчається 200 або більше учнів, можна рекомендувати наступні схеми:

Природний приплив повітря із механічною витяжною системою. Допустимо, у разі якщо учнів у класі не більше 20. Приплив — природний, виведення здійснюється пристроями середньої потужності. Це досить економний і малошумний варіант.
Припливно-витяжна система із пристроями нагрівання повітря забезпечує постійний комфорт, особливо взимку. Якщо система обладнана пристроями рециркуляції тепла, це дозволяє знизити витрати на нагрівання повітря до 70%. 
Припливно-витяжна вентиляція з підігрівом та кондиціонуванням повітря. Комплексна система з підвищеним контролем мікроклімату. Нагрівальне обладнання та камери охолодження повітря дозволяють регулювати температуру цілий рік. Паралельно використовується складна система автоматизації. Недолік — порівняно ​​висока ціна на обладнання, розробку та монтаж.

Обладнання Aerostar використовується у загальноосвітніх закладах у різних куточках України.
В асортименті бренду — припливно-витяжні установки (у тому числі GreenSTR та CrossStar, сертифіковані Eurovent), канальне обладнання, холодильне обладнання. Завдяки системам рекуперації у припливно-витяжній вентиляції, енергоефективним комплектуючим можна суттєво заощаджувати ресурси. Для кожної вентиляційної установки Aerostar розробляється автоматика, що дозволяє керувати обладнанням максимально ефективно.

Потрібна консультація? Зателефонуйте за номером +38 (044) 35 121 35.

Цей веб-сайт використовує файли cookie з функціональних, зручних та статистичних причин. Якщо ви приймаєте використання файлів cookie, натисніть кнопку "Я згоден". Політика конфіденційності та захисту персональних даних.